Afschrijving is een boekhoudmethode waarmee bedrijven de kosten van bepaalde activa over hun levensduur kunnen verdelen. Dit betekent dat bedrijven elk jaar een deel van de kosten van deze activa kunnen aftrekken op hun belastingen. Het bedrag van de aftrek hangt af van het soort activa en de levensduur ervan.
Om te kunnen profiteren van afschrijving moet je eigenaar zijn van het goed dat je afschrijft. Het goed moet ook een beperkte levensduur hebben. Dit betekent dat het uiteindelijk vervangen of gerepareerd moet worden.
Er zijn twee methoden van afschrijven: lineair en versneld.
Als ondernemer ben je altijd op zoek naar manieren om je belastbaar inkomen te verminderen. Eén manier om dit te doen is door middel van afschrijvingen. Afschrijven is een non-cash uitgave die gebruikt kan worden om je belastbaar inkomen te verlagen. activa.
Voorbeeld: je koopt een nieuwe computer voor je bedrijf. De computer heeft een economische levensduur van vijf jaar. Je kunt de kosten van de computer over die vijf jaar afschrijven door elk jaar een aftrekpost op je belasting te nemen.
AFAS SB is hét online boekhoudprogramma voor ondernemers. Offertes maken, factureren en je btw-aangifte doe je gewoon online. Gebruiksvriendelijk en compleet.