Goodwill is een financiële term die verwijst naar de waarde van niet-tastbare activa van een bedrijf, zoals reputatie, klantrelaties en unieke producten of technologieën. Goodwill is de meerwaarde van een bedrijf die vaak nogal ongrijpbaar is. Dat maakt het lastig om te bepalen wat goodwill precies waard is.
De waarde van zaken als de voorraad en het machinepark kun je exact berekenen. Maar soms is het ingewikkelder om ergens een prijskaartje aan te hangen. Als je bijvoorbeeld na jarenlang ontwikkelen patent hebt gekregen op een gewild product, is je bedrijf ineens meer waard. Maar hoeveel precies? En hoe verwerk je die goodwill in de prijs als je je bedrijf wilt verkopen?
Labelrecycling BV heeft een procédé ontwikkeld waarmee het bedrijf etiketten van ingeleverde flessen op een duurzame manier losweekt en hergebruikt. De werkwijze is zorgvuldig vastgelegd – dus overdraagbaar – en zorgt op een structurele manier voor een significant hogere winst dan voorheen. Dit is een voorbeeld van goodwill die kan worden gewaardeerd door te bekijken hoeveel extra winst er structureel is geboekt sinds de invoering van de nieuwe werkwijze.
Omdat goodwill een subjectief begrip is, wordt het vaak als immaterieel actief opgenomen op de balans. Als de goodwill afneemt, kan het ook weer worden afgeschreven. Bijvoorbeeld als het bedrijf zijn reputatie verliest of als het unieke product dat het levert, niet uniek meer is.
Er zijn twee soorten goodwill: ondernemingsgoodwill en persoonlijke goodwill.
1. Ondernemingsgoodwill is goodwill zoals in het voorbeeld van Labelrecycling BV. Er is ook sprake van ondernemingsgoodwill als een bedrijf een goede organisatie heeft of alleen zeer klantvriendelijke medewerkers aanneemt, waardoor de winst structureel toeneemt. Zo lang het ‘geheim’ van het succes maar is vastgelegd en een eventuele opvolger het direct kan toepassen, hebben we het over ondernemingsgoodwill.
2. Persoonlijke goodwill is goodwill die de ondernemer zelf heeft opgebouwd. Voorbeelden zijn een tandarts die een unieke methode heeft ontwikkeld voor angstige patiënten, of de eigenaresse van een modezaak die erin slaagt om elke klant er 10 jaar jonger te laten uitzien.
Bij de bepaling van de totale waarde van een bedrijf telt alleen de ondernemingsgoodwill mee. Een nieuwe eigenaar van Labelrecycling BV wil het bedrijf natuurlijk voortzetten met datzelfde procédé en moet daarvoor betalen.
Als degene die de meerwaarde vertegenwoordigt, zich terugtrekt uit de onderneming, verdampt de persoonlijke goodwill direct. Het is namelijk niet gezegd dat de opvolger net zo goed met angstige patiënten omgaat of net zo klantgericht is. Persoonlijke goodwill heeft dus geen gevolgen voor de waarde van het bedrijf.
De winstverwachting is het uitgangspunt bij het berekenen van de goodwill. Ook diverse andere factoren worden meegenomen, zoals de vestigingslocatie, de branche, het toekomstperspectief, de invloed van de huidige eigenaar en ontwikkelingen in de markt.
Is er in jouw bedrijf sprake van goodwill en wil je verkopen? Laat je voor de waarde dan adviseren door een financieel specialist, zoals je accountant. Die kan je helpen met een berekening van de goodwill.
AFAS SB is hét online boekhoudprogramma voor ondernemers. Offertes maken, factureren en je btw-aangifte doe je gewoon online. Gebruiksvriendelijk en compleet.