Factuur maken in Word of Excel: doen of niet?

Bij het runnen van een bedrijf is het maken van facturen een belangrijke en terugkerende taak. Het is dan ook van cruciaal belang dat deze facturen correct worden opgesteld en verstuurd naar klanten. Het is verleidelijk dit met Word of Excel te doen.

Hoe maak je een factuur in Word of Excel?

Om een professionele factuur in Excel te maken, doorloop je de volgende stappen. Op het internet zijn diverse templates te vinden.

  1. Open Excel en maak een nieuw document aan
  2. Begin met het invoeren van de basisgegevens, zoals je bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer en e-mailadres
  3. Voeg de gegevens van de klant toe, inclusief de naam, adres en contactgegevens
  4. Maak een tabel aan met de producten of diensten die je aan de klant hebt geleverd. Vermeld hierbij de omschrijving, het aantal, de prijs per stuk en het totaalbedrag
  5. Voeg de factuurdatum en het factuurnummer toe
  6. Bereken het totaalbedrag van de factuur
  7. Voeg eventueel een btw-tarief toe en bereken de btw
  8. Bereken het totale bedrag inclusief btw
  9. Voeg eventueel nog opmerkingen of voorwaarden toe
  10. Sla de factuur op en stuur deze naar de klant

Ho... stop! Dit is nogal wat werk

Het gebruik van Word of Excel om je facturen te maken, lijkt op korte termijn handig. Echter, als je bedrijf groeit, zal het bijhouden van je financiën in deze programma's je niet meer de juiste functionaliteit en nauwkeurigheid bieden. Je moet ook nogal wat gegevens handmatig invullen bij het maken van een factuur. En tja, tijd is geld!

Een boekhoudpakket biedt vele voordelen ten opzichte van Word of Excel, zoals het automatiseren van facturatie, het automatisch bijhouden van je balans en het beheren van je btw-aangifte. Bovendien voldoet een boekhoudpakket aan de wettelijke eisen voor de administratie van je bedrijf en gaat het je helpen om tijd te besparen, fouten te verminderen en meer inzicht te krijgen in je financiën.

Door het gebruik van een boekhoudpakket, ben je in staat om je financiën op een professionele manier bij te houden en kun je je richten op de groei van je bedrijf.

Alle artikelen

Slim boekhouden doe je met AFAS SB

AFAS SB is hét online boekhoudprogramma voor ondernemers. Offertes maken, factureren en je btw-aangifte doe je gewoon online. Gebruiksvriendelijk en compleet.

Leestips