“Er leefde hier de uitdrukkelijke wens om het kantoor meer toekomstbestendig te maken. De vorige eigenaren had weliswaar dertig jaar voor continuïteit gezorgd, maar het besef was er dat er voor de toekomst nog wel het een en ander moest gebeuren. En daar was automatisering een belangrijk onderdeel van.”
“Zo is het dertig jaar gegaan”, blikt Dante terug. “Toen hebben wij op een gegeven moment gezegd: we draaien het om. We zijn met de administratie bij tot en met de dag van gisteren om vooruit te kunnen kijken met de klant. Dan zit je veel meer op de bal en kun je toegevoegde waarde laten zien. We willen volledig inzicht geven hoe het bedrijf er voor staat. Sterker nog: we willen nog een stap verder gaan en met behulp van algoritmes prognoses opstellen op basis van de administratieve data. Op die manier is de kwaliteit van het gesprek met de klant vele malen hoger.”
Daarom “eist” Stemerdink & Verhoek van nieuwe klanten dat ze hun boekhouding in SB doen als ze hun administratie willen uitbesteden. Er zijn weleens uitzonderingen op die regel, bijvoorbeeld vanwege branche specifieke omstandigheden, legt Dante uit. “Maar dan nog vragen we ons af: willen wij deze klant eigenlijk wel bedienen? We zijn aan de voordeur echt strenger geworden. Ook omdat we niet een oneindige capaciteit in uren beschikbaar hebben, mede vanwege de bijzonder lastige situatie op de arbeidsmarkt. Wat dat betreft zien we SB als een extra medewerker.”
Uiteraard probeert het administratiekantoor ook bestaande klanten warm te laten lopen voor SB. “Dat maakt het werk gewoon sneller en overzichtelijker”, zegt Dante, en zo kunnen wij onze werkdruk bovendien beter dan in het verleden spreiden. Als we klanten uitnodigen op kantoor om te laten zien hoe we met SB werken, dan vindt de oude generatie dat soms best ingewikkeld. Die ontvangt een btw-aangifte bijvoorbeeld het liefst als pdf via de mail. Jongere klanten vinden de online samenwerking in SB en het klantportaal de normaalste zaak van de wereld. Wat ik graag als tip meegeef: creëer een kopgroep van klanten die het leuk vinden om met SB te werken. Vraag ze regelmatig om feedback, dan voelen ze zich betrokken. Dat schept echt een band.”
Hoe ervaart Dante eigenlijk zelf de samenwerking met AFAS? “Wat ik heel prettig vind, is dat als we een incident insturen er veelal nog dezelfde dag een reactie komt en het probleem in de meeste gevallen echt wordt opgelost. En dat suggesties voor productverbetering daadwerkelijk worden opgepakt.” Ik denk dat het pakket inmiddels zo volwassen is dat het nu ook prima de markt van grotere BV’s en fiscale eenheden voor de btw kan bedienen. Het pakket draagt serieus bij aan het verwezenlijken van onze visie op toekomstige klantbediening.”, aldus Dante
Dante: “SB is echt boekhouden 2.0. Want met SB houden wij tijd over voor extra advieswerk bij de klant.”
AFAS SB+ is hét online boekhoudprogramma voor ondernemers. Offertes maken, factureren en je btw-aangifte doe je gewoon online. Gebruiksvriendelijk en compleet.