Als oprichter van Embora werkt Ted Jansen voor twee administraties met AFAS SB. Hij heeft hoge verwachtingen van het pakket. “De ontwikkelsnelheid bij de leverancier is heel hoog. AFAS SB heeft de potentie om uit te groeien tot een groot succesnummer.”
Het ondernemen is Ted Jansen met de paplepel ingegoten. Geboren in een ondernemersgezin richtte hij al op zijn zestiende (!) Embora (zie kader) op. Met Embora is hij overigens niet actief voor eindgebruikers van AFAS SB. Dat is volgens Ted ook helemaal niet nodig. “AFAS SB is bij uitstek een pakket dat is afgestemd op de gebruiker; het is een kwestie van plug and play.”
“Absoluut. De onboarding van het pakket is erg goed. Voor nieuwe gebruikers wordt een afspraak ingepland en de helpdesk maakt je bij die gelegenheid wegwijs in het systeem. De software zelf helpt je trouwens ook goed op gang bij de inrichting van het systeem. Het pakket waarschuwt de gebruiker bijvoorbeeld als een bepaalde handeling ongebruikelijk of afwijkend is. Dat is handig. Daarnaast is er online een prima Help Center beschikbaar waar heel veel gebruikersinformatie in zit. Die informatie wordt ook nog eens goed onderhouden.”
“Ik run er twee boekhoudingen in. Nadat mijn vader zijn taxionderneming met ongeveer driehonderd medewerkers had verkocht, kreeg hij zin om weer zelf taxiritten te gaan doen. Dat was ongeveer anderhalf jaar geleden. Nadat hij in die beginfase van zijn bedrijfje zat te klooien in Excel, vroeg hij mij om hem te helpen. AFAS SB was toen net op de markt en dat leek me een bijzonder geschikt boekhoudprogramma voor hem. Tegelijk zag ik mogelijkheden om het pakket in te zetten voor de boekhouding van de netwerkclub waar ik als penningmeester in het bestuur zit. Mijn voorganger hield de administratie bij in Excel. Dus ik dacht: dat kan slimmer.”
“In principe benut ik alle beschikbare onderdelen van het pakket. De dashboards uiteraard, die me in één oogopslag de actuele gegevens over omzet, winst en kosten laten zien. Dat is heel plezierig. AFAS SB is verder geen pakket met veel toeters en bellen in de vorm van heel veel knopjes. Als ik het vergelijk met een auto dan krijg je alles wat nodig is om veilig de weg op te kunnen, dus een stuur, rem, gaspedaal en nog wat noodzakelijke instrumenten. CRM zit bijvoorbeeld in een heel basale vorm in AFAS SB; je legt een relatie vast inclusief contactpersoon. Binnenkort komt de functionaliteit van het deponeren van de jaarrekening beschikbaar, die ga ik zeker gebruiken.”
“De BTW-aangifte is wat mij betreft echt top. Die rekent zichzelf helemaal rond. Eén druk op de knop is voldoende om de BTW-aangifte naar de Belastingdienst te sturen. En als een gebruiker van AFAS SB een accountant heeft, dan kan die op afstand meekijken in de administratie. Dat scheelt heel veel tijd, merk ik bij het taxibedrijf van mijn vader. Die logt trouwens ook zelf regelmatig in. Mijn vader is geautoriseerd om offertes en facturen aan te maken, de rest is mijn pakkie-an.”
“Dat het niet alleen op de computer werkt, maar ook op alle mobiele devices. Het ziet er goed uit en het is heel snel. Bovendien is het prijsmodel aantrekkelijk: je weet aan de voorkant waar je financieel aan toe bent. Andere leveranciers verbinden soms een maximum aan het aantal maandelijkse facturen. Elke extra factuur moet dan worden afgerekend. Dat zou ondernemers er toe kunnen zetten om die extra facturen dan maar in Word aan te maken, maar dat is boekhoudkundig natuurlijk niet slim.”
“De gemiddelde kleine ondernemer verzuipt in een ERP-systeem. Daarvoor moet je een applicatiebeheerder in huis hebben en dat is voor veel bedrijven een brug te ver. Overigens verschilt AFAS SB behoorlijk van de ERP-oplossing. In het ERP-pakket heb je de mogelijkheid om vrije velden te benutten, dat is bij AFAS SB niet het geval. Die strakke inrichting biedt de gebruiker echter wel mooie voordelen. Bijvoorbeeld dat je heel makkelijk informatie uit AFAS SB kunt halen. Als je bijvoorbeeld wilt weten wat de autokosten in een bepaalde periode waren, dan haal je die informatie in een handomdraai uit het systeem.”
“De ontwikkelsnelheid bij AFAS is heel hoog. Ik weet bijvoorbeeld dat de mogelijkheid van externe koppelingen onder water technisch al gereed is. Denk dan aan koppelingen met de salarisadministratie, of een webshop. Dergelijke toevoegingen zouden flinke timesavers zijn. Interessant is ook dat AFAS nu bezig is met de ontwikkeling van migratiesoftware die het mogelijk maakt om op een eenvoudige manier vanuit een ander pakket over te stappen op AFAS SB. Al met al heb ik hoge verwachtingen van AFAS SB. Het heeft de potentie om uit te groeien tot een groot succesnummer.”
“AFAS is een prima softwarepartner. Het bedrijf kiest er voor om aan persoonlijke relaties te bouwen. Dat zie je aan alles. Je hoeft er maar binnen te lopen en je hebt krijgt meteen koffie of thee aangeboden. Ik zeg wel eens gekscherend: als ik ooit ga trouwen vraag ik AFAS als partyplanner.”
Hoe bedrijven beslissingen nemen, verschilt per organisatie. In de praktijk worden deze keuzes veelal gebaseerd op een onderbuikgevoel of ervaring. Embora Group helpt klanten deze beslissingen te maken op basis van data. Dit door AFAS in te richten, het verder te optimaliseren en inzicht te geven in informatie door middel van haar eigen platform, BI Connect. Embora Group neemt de complexe aspecten uit handen en zorgt ervoor dat organisaties zo innovatief mogelijk kunnen werken. Embora houdt met vier medewerkers kantoor in Nuenen en Eindhoven.
AFAS SB is hét online boekhoudprogramma voor ondernemers. Offertes maken, factureren en je btw-aangifte doe je gewoon online. Gebruiksvriendelijk en compleet.